10 Nisan 2009 Cuma

Kuymak



Kuymak, Gaziantep'de yeni doğum yapmış lohusa kadınlar için yapılır. Sütü artırdığı söyleniyor. Yeni anne ve bebeği ziyarete gelenlere de ikram edilir. İkram edilen bir diğer şey de her yörede farklı şekilde yapılan lohusa çayı yani bizdeki adıyla Tarçın.

Kuymak bir tür muhallebi. Ama bildiğimiz muhallebiden bir kaç farkı var. Kuymak aslında su ile yapılıyor ama bazı kişiler (ben de dahil) sütü tercih edebiliyor, daha lezzetli olması için. Diğer bir özelliği ununun önce kavrulması ve pişip kaplara paylaştırıldıktan sonra üzerine eritilmiş tereyağ veya sadeyağ* dökülmesi (şimdilerde sadeyağ dökeni görmedim ama eskiden sadeyağ tercih edilirmiş). Ve tabi üzerine Antep Fıstığı dökülmesi.

Genelde yeni annenin annesi veya kayınvalidesi önceden fazla miktarda unu kavurup hazır bekletir, gelen misafire hemen suyu veya sütü eklenip pişirilir.

Kuymak
Malzemeler: (1 kase)
  • 1 yemek kaşığı un
  • 1 yemek kaşığı toz şeker
  • 1 su bardağı su veya süt
  • 1 silme tatlı kaşığı tereyağ
Hazırlanması:
  • Unu yağsız tavada hafif pembeleşene kadar kavurun. Altını kapatıp soğumasını bekleyin (soğumazsa ya da en azından ılımazsa topaklanır)
  • Soğuyan unun üzerine şekeri, suyu veya sütü döküp karıştırın.
  • Ocağın altını açıp karıştırarak pişirmeye başlayın.(Pişirme boyunca karıştırmayı bırakmayın)
  • Kaynadıktan sonra koyulaşıp muhallebi kıvamına gelene kadar pişirin
  • Kaseye alıp üzerine eritilmiş tereyağını ve fıstığı döküp sıcak servis edin.
*: Sadeyağ, su ve diğer elemanlarından hemen hemen ayrılarak, yağ nisbeti % 99'a çıkarılmış bir tereyağ çeşididir.Kaynak
Gaziantep'de baklava ve kadayıflar bu yağ ile yapılır.


Geçen yazımda bahsettiğim menekşemi daha büyük bir saksıya diktim, yanına bir arkadaş daha geldi. İşyerindeki çekmecemin üzerine koydum. Sabah fotoğrafını çekecekken aktar olmaya aday çekmecemi de birlikte çektim. Çekmecemin içindekiler: (Sol üst sıradan başlayarak) kuşburnu, yeşilçay,granül kahve, süttozu, papatya+adaçayı,ıhlamur, toz şeker ve arada kalmış meyve çayları. Siyah çayı pek tüketmiyorum da.. Bitki çaylarını bitkilerin kendisinden yapıyorum, ama kuşburnunda henüz başarılı olamadım, güzel olmuyor tadı.

8 yorum :

Adsız dedi ki...

Annemeden her canimin tatli istediginde kuymak isterdim.:)) Daha sonralari yapmayi ögrendim de annem de ben de kurtulduk bu durumdan.:)
Ellerine saglik canim, tariflerinle hep gecmise yolculuklar yapiyorum.Seni tanidigim icin cok mutluyu.
Hayirli cumalar...

Naile dedi ki...

Çok teşekkür ederim canım benim, ben de seni tanıdığım için çok mutluyum. Ne mutlu bana ki, güzel hisler yaşatabilmek başka başka insanlara..

Sana da hayırlı cumalar..

zeynebinsofrası dedi ki...

Adana da eskiden kaynar yapılırdı lohusa anneye ve bebek mevlidinde gelenlere.Bizde de aynı senin kullandığın gibi büyük fincanlarda ikram edilirdi.Aktarlarda hala bulunuyor.Kaynar seti dediğin zaman.içindeki zencefilden tutunda tarçın gibi değişik baharatlar oluyor.Adapazarında tavuklu pilav yapıyorlar bebek mevlidinde.Bu arada yarın eltimin bebek mevlüdü var.Senin tarifini en kısa zamanda denicem.Hem de küçük oğluşum için çok besleyici olur.İnsan değişik şeyler arıyo

HUYSUZBALIK dedi ki...

İlk kez duyuyorum kuymağı. Bizde de kaynar denilen bir şerbet hazırlanır lohusa evine gelenlere.Yıllar oldu içmeyeli. Kızkardeşim 4 ay sonra doğurunca içerim İnşallah. :) Sevgiler...

Adsız dedi ki...

selamunaleykum ,bugün ilkdefa interntten eksi yogurda bakmak isterken sizin tarifiniz gördüm,cok begendim.Masallah güzel tarif veriyorsunuz,dahada güzeli en dogal yönünden,yöresel olarak anlatiyorsunuz.Hayirlisiyla devamini dilerim.Allah a emanet olun

Adsız dedi ki...

selamunaleykum (adim Zeynep,almanyadan)
tekrardan size msnimi vermek istiyorum lütfen beni ekleyin,yeni tariflerinden benimde haberimin olmasini isterim ben yeni evliyim. ebrar_ihlas-92@hotmail.de

Adsız dedi ki...

ebrar_ihlas-92@hotmail.de

DÜDÜKLÜ TENCERE dedi ki...

Yemekleriniz fevkalade diyecek sözüm yok. Lakin, kuymak için çok şey söyleyebilirim.

Çok öncesinde gördüğüm ve tarifini bir yerlere not ettiğim kuymak'ınızın tadını ancak henüz keşffetim.

Ve yazıyorum, tam damak zevkime uygun muhteşem bir lezzet, teşekkür ediyorum.

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...