15 Haziran 2010 Salı

Zahter



Zahter, bir tür dağ kekiği olan Thymus Longicaulis in Gaziantepde kullanılan ismi. Hatay ve Gaziantep yöresinde çokça kullanılan bir bitki.

Gaziantep'de özellikle çay olarak çok tüketilir. Kurutulmuş olan zahter, çay süzgecine konup üzerinden sıcak su geçirilerek çayı elde ediliyor. Bu çay demlenerek yapılmıyor çünkü çok acı oluyor.

Gaziantep'de ikinci olarak toz kahvaltılık olarak kullanılır. Bu kahvaltılık leblebi, karpuz çekirdeği, zahter ve bazı baharatların toz haline getirilip karıştırılması ile hazırlanıyor. Kahvaltıda yanında zeytinyağı ile ikram edilir. Ekmek önce zeytinyağı sonra bu zahterli karışıma batırılıp yenir. Şimdi bu karışımı bulmak çok kolay(internette kahvaltılık zahter olarak aratabilirsiniz), evde yapmak daha zahmetli. Ama tarifi merak ediyorsanız buradan bakabilirsiniz.

Hatay yöresinde taze zahter ile salatası yapılıyormuş. Ben denemedim ama internetteki tariflere göre, zahter, yeşil soğan, kırmızı biber ve maydanoz kıyılıp nar ekşisi ve tuz katılarak hazırlanıyor. Tam tarif için buraya bakmanızı öneririm.



Benim fotoğrafladığım ise taze zahterden yapılıp yine kahvaltılarda tüketilebilecek hali. Zahter tazeyken toplanıp dallarından ayıklanıyor ve zeytinyağlı bir karışımda 1 hafta kadar bekletiliyor. Daha sonra ister kahvaltılarda ekmeğinizi batırarak, ister zeytinlerinize katarak, ister maydanoz ve soğanla hazırladığınız piyazlarınızda kullanabilirsiniz. Yerken nar ekşisi de katabilirsiniz.

Malzemeler:
  • Taze zahter (dalları ayıklanıp yıkanmış)
  • Zahteri bastıracak kadar zeytinyağı (1-2 parmak geçebilir)
  • tuz
  • limon tuzu
  • toz kırmızı biber
Tüm malzeme bir kavanoza katılıp karıştırılır. 1 hafta kadar bekledikten sonra tüketebilirsiniz.

Not: Miktarı yukarıya yazmadım ama yaklaşık ölçü vermem gerekirse, yarım kglık konserve şişesini dolduracak miktarda ayıklanmış zahtere 1 çay kaşığı tuz, 1 çay kaşığı limontuzu, 1 tatlı kaşığı kırmızı biber yeterli gelir.

17 yorum :

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

daha öncede Zahter salatasını Sağlıklı Mutfakta okumuştum çok değişik gelmişti ellerinize sağlık.İzmirden sevgiler...

berrin dedi ki...

naile
fotoğraflar süper
zahter salatasını bir lübnan lokantasında yemiştim
değişik ve lezzetli - yoğun aromalı
ellerine sağlık

Cafe Pepela dedi ki...

Merhaba.
Zahteri çok severim,yaşadığım ülkede (Libya)'da da çok tüketiliyor..
Ellerinize sağlık olsun gülüm ..
Aranıza yeni katılan taze blogger olarak sevgilerimi gönderiyorum..
Ne kadar güzel ,gezip dolaştıkça siz gibi cici arkadaşların emeklerini yüreklerini gördükçe içim açılıyor..
Maşallah

Sevgilerimle..

Naile dedi ki...

Mine, tadı da çok değişik oluyor. Teşekkür ederim yorumun için. Sevgiler..

Berrin çok teşekkür ederim. Uzun aralar vermeye başladım, az tarif olsa da güzel fotolar olsun istiyorum artık. Ama ışık çok önemli, işte onu herzaman bulamıyorum.

Pepela, çok teşekkür ederim. Ben de yeni arkadaşlar edinmeyi çok seviyorum. Seninle de tanıştığıma memnun oldum.

Saglıklımutfak dedi ki...

Nailecim yakın bir zmanda bende salatsını yaptım. gerçekten nefisidr bizim yörenin yemekleri. eline sağlık:)

umutluhayat dedi ki...

bendede sırada bekleyen bir zahter salatası var.teşekkürler

My Turkish Kitchen dedi ki...

Naile,
Bugun kahvaltida zahter yedim. Ben zahterin bahsettigin butun hallerini cok severim ama cayi icin ayni seyi soyleyemeyecegim. Annemin bir numarali soguk alginligi ilacidir ve bana hep hastalik hatirlatir:)
Selamlar.
Iffet

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar Nailecigim, nasilsin insallah iyisindir.
Cok güzel paylasimda bulunmussun, gecen annemlede konustugumda taze zahterleri bastigini, salatasini yaptigini yazmisti. Yaz sonu sira kuru zahter yapimina gelecektir. Benimde blogumda kahvaltilar bölümünde zahter var, cocuklarim cok seviyor, beraber getiriyorum gelirken.
Canim sevgilerimi iletiyorum....

Adsız dedi ki...

Senden gül receli yapmayi ögrendim,ama zahteri yurtdisinda bulamam özletmistin kendini yine güzel, yine yöresel...
<tuba

Naile dedi ki...

hilal evet baktım senin tarifine dün mine bahsedince. Senin linkini eklesem iyi olacak, merak edenlere iyi bir reçete olur :)

berna senin tarifini de merakla bekliyorum.

iffet ben açıkcası çayını da severim, biraz belki alışmaya bağlı. Ya da bitki çaylarını genelde çok sevmeme. Ama sen zaten yiyerekte bu faydalı bitkiyi tüketiyormuşsun.

Ablacığım çok teşekkür ederim iyiyim çok şükür. Yeni tarifler daha kısa aralıklarla gelir inşallah. Özlüyorum sizleri.

Tuba çok teşekkür ederim çok mutlu oldum gül reçelini deneyip beğenmene. Ama maalesef haklısın her yerde elimize geçmiyor bu tür şeyler, Türkiye'de bile bazı yörelerde bulmak zor olabiliyor.

Sevgiler herkese..

anneminkizıyim dedi ki...

Mewrhabalar canim,
Regaip kandiliniz mübarek olsun! Kalpleriniz imanla dolsun!

nurşen dedi ki...

Bin damla serpilsin yüreğine, bin tatlı mutluluk dolsun günlerine, bin bir hayalin gerçekleri bulsun, her türlü duaların kabul olsun, kandilin mübarek olsun...

ozlemhan dedi ki...

Canım ben bu tarifi serin mavi oyada yedim bayıldım. geçtiğimiz yıl taze aldım bende yaptım ama olmadı. birde senin tarifi deneyeyim.Ellerine sağlık

Unknown dedi ki...

bir kilisli olarak sizi neden böyle geç keşfettim anlamadım :D

Adsız dedi ki...

merhaba ben Sevil,
geçen hafta Hatay'daydım.kahvaltılarda taze zahter salatası yedim bol bol.çok beğendim. önümüzdeki aylarda Antep'e de geleceğim. merak ediyorum acaba Antep'te taze zahter bulmam mümkün olur mu?

Naile dedi ki...

Merhaba Sevil, taze zahter Antep'de çok fazla olmuyor ama annem pazarın birinde kilosu 30 liradan satıldığını söyledi.

funda dedi ki...

Sizi yürekten tebrik ediyorum.Ellerinize , emeğinize sağlık. Ah işyerimde olmasam şöyle kolları sıvayıp akşama iftar sofrasını sizin tariflerle donatmazmıydım ben :))) Hayırlı Ramazanlar, sevgilerimle...

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...