15 Ocak 2007 Pazartesi

Pirinçli Börek



Bu tarif tam bir Antepli diyor Ayfer Ünsal kitabında. Daha önce yediğim hatta sevdiğim bu börek bizim evde nedense hiç yapılmazdı bilmem. Ama pirinç etkinliği için ne yapsam diye düşünürken sevgili hemşehrim blogcu arkadaşım Rabia'nın önerisi ile karar verdim ben de bu böreği yapmaya. Aslında ne zamandır yapmakta istiyordum zaten ama etkinlik için nedense aklıma gelmemişti. Cumartesi günü tam gün çalıştıktan sonra akşamın 7 sinde eve varıp yemekle birlikte bununla da uğraşırım niyetiyle dolaptan kıyma çıkardım, soğan soydum. Pirinç almak için kilere uğradığımda ise bir de ne göreyim! Pirinç kalmamış. Evde fazla pirinç tüketmediğimizden hiç aklımıza gelmemiş geçen hafta sonu sonunu kullandığım pirincin yenisini almak. Eşim yemekten sonra alıp gelmeyi önerdi ama bizim yemekten kalkmamız 8:30 u bulduğu için biraz üşendim açıkcası. Pazar günüde annemlerle yeni açılan Metro'ya gideceğimiz, ordan da annemlere geçeceğimiz için evde yapma imkanım kalmıyordu. Ben de sabah kalkınca anemleri aradım. Onlarda pirinçli börek yapmayı önerdim. Annem marketten eve dönünce yetişmez dedi ama şimdi pilavını ve hamurunu baban hazırlarsa dönüşte de kızartırız dedi. Babamdan da onay çıkınca onlar sabahtan pilavı ve hamuru hazırladılar saolsunlar. Ben de gidince börekleri açtım ve yağda kızarttık.

Ben aslında bu tarifi Ayfer Ünsaıl'ın kitabına göre yapacaktım ama babam hamuru normal maya katarak hazırlamış. Anneannem eskiden bu şekilde yaparmış. Ama ben her iki hamur tarifini de vereceğim size. Arzunuza göre deneyebilirsiniz.

Malzemeler: (32 adet)

İçi için:

  • 1 su bardağı pirinç
  • 150 gr. kıyma
  • 1 adet soğan
  • 1 tatlı kaşığı hasbir (safran)
  • tuz, karabiber, sıvıyağ
  • 1.5 bardak kaynar su
Hamuru için (Bizim kullandığımız)
  • 4 su bardağı un
  • 1 kuru maya
  • Nohut kadar karbonat
  • Tuz ve su
  • Hamuru açarken kullanmak için bir miktar un
Diğer Hamur tarifi (biz bu şekilde yapmadık ama dilerseniz siz hamuru yukardaki gibi değil de bu şekilde yapabilirsiniz)
  • 500 gr. un
  • 1/2 (yarım) çay bardağı yoğurt
  • 1/2 çay bardağı zeytinyağı
  • 1/2 yumurta (bence küçük bir yumurtanın tamamını kullanabilirsiniz)
  • 1/2 tatlı kaşığı pudra şekeri
  • 1/2 çay kaşığı karbonat
  • 1/4 (çeyrek) kahve fincanı sirke
  • Tuz ve su
Kızartmak için sıvıyağ



Hazırlanması:
  • Pilav için kıymayı az yağ ile kavurmaya başlayın, rengi değiştikten sonra küçük doğranmış soğan ilave edilip birlikte pişinceye kadar kavurun. Üzerine pirinci ilave edilip o da seffaflaşana kadar kavrulur ve üzerine suyu ilave edilir, safran, tuz ve karabiber atılıp pişirilin.
  • Pilav soğuduğu sırada hamur için geniş bir kaba unu koyun ve için kuru maya, karbonat ve tuzunu atıp karıştırın. Ortasını havuz gibi açıp azar azar su dökerek unu hamura karıştırarak yumuşak bir hamur hazırlayın. Üzerini örtüp ılık bir ortamda 45 dk-1 saat mayalandırın.
  • Mayalanma sonunda neredeyse 2 katına çıkan hamuru biraz daha yoğurup gazını alın.
  • Hamurdan ceviz büyüklüğünde veya daha küçük bezeler alıp (un ile birlikte) merdane ile fincan tabağı büyüklüğünde açın (hazır yufkadan kalın oluyor ama kızartırken kabaracağı için çok kalın bırakmayın. Bir tarifte anlatırken bıçak sırtı kalınlığında yazıyordu)
  • Açtığınız hamurun yarısına bir yemek kaşığı iç harçtan koyun ve diğer yarısını bunun üzerine kapatıp hamur birleştirici aletinizle, bir çay tabağı kullanarak veya elinizle bastırarak hamuru yapıştırın (biz elimizle yapıştırdık daha kolayımıza geldi, yalnız açılmaması için iyi yapıştırmalısınız)
  • Kızgın yağda börekleri kızartın.
Not-1: Eğer diğer hamur tarifini denemek isterseniz tüm malzemeleri katıp yumuşak bir hamur yoğurup hemen böreği yapabilirsiniz. Yalnız pilav soğumuş olmalı.

Not-2: Bizim bu ölçülere göre neredeyse hamur ve pilav denk geliyor. 4 adet hamur için pilav bitmişti. Onları da pişi gibi iç harçsız kızartabilirisiniz.

3 yorum :

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar sayfanizi tesadüfen ziyaret ediyoruok güzel lezzetler yayinlamissiniz, ellerinize saglik. Pirincli Börek Kilis de de Hayrat sermisegi diye gecer, ben cok severim ama burda yapmak kismet olmadi daha. Aslinda bizde bi böregi veya semirsegi bir kisi öldükten ve 40 ciktikmadan 40 semirsegi de denilir öyle yapilir. Ayrica hayir icin yapilir, kolu komus dagitilir. Dedem rahmetlik icin yapilirdi. Tadi nefistir, sicak ve soguk harika olur, sevgiler...

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar canim, sayfanizi gezegim derken yine buraya yolum düsümüs ve yorum yazayim dedim birde baktim ki zaten tek yorumu bu pirincli bögreye ben yazmisim, haydi ikinciside benden olsun, bu pirincli börek, yani semirsek su anda blogumda nihayet bende yaptim, sevgiler....

Naile dedi ki...

hemen ziyaret ettim, çok güzel olmuş ellerinize sağlık. Ben de kilisli arkadaşımın annesinden duymuştum hayrat için dağıtıldığını.

sevgiler..

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...