30 Ocak 2007 Salı

Aşure


Muharrem ayı aşure ayı olarak biliniyor, dün de aşure günüydü yani 10 Muharrem. Peygamberlerin yaşadığı önemli olaylar bugüne denk geliyor, bir de tabi kerbela...


Konya'da öğrencilik yıllarında yılın bu ayında komşulardan aşureler bekler, gelen tabak tabak aşureleri zevkle yerdik. Gerçi bazıları neredeyse sadece pirinç kullanmış olurdu ama bazısına da yemeye doyamazdık. Bu sene ben de kendim yapmak istedim aşureyi. Nedense bu tatlı çorbayı çok sevmeme rağmen şimdiye kadar yapmak aklıma gelmemişti. Nasıl yapacağıma dair diğer bloglardan tarifler okudum, bir de üstüne babamı arayıp sordum ve kendi zevkime göre pazar günü ilk aşuremi yaptım. Kendi zevkime göre diyorum çünkü bence malzemelerin çeşidi ve miktarı buna göre olmalı. Ben mesela nohutu az, buğdayı ve kuru meyvesi çok seviyorum. Antep'de pekmez koyarlar aslında tatlandırıcı olarak. Ama bence tamamı veya çoğu pekmez olunca acıya kaçan bir tadı oluyor. Bu yüzden ben pekmez miktarını az tuttum. Diğerleri de ölçülü değil, gözümün gördüğü, gönlümün istediği kadarını koydum. Ama size aşamalarını anlatmak istiyorum


Aşure için kullanılan temel 3 bakliyat var: Buğday, nohut ve kurufasulye. Normalde 1 ölçü buğray için yarımşar ölçü nohut ve kurufasulye kullanılıyor. Ama tabi zevkinize göre değiştirebilirsiniz. Bu üç bakliyatı bir gün önceden suya ıslamanız gerekiyor. Islama olayını soğuk suya koyduktan sonra ocakta bir-iki taşım kaynatıp o suda bekleyecek şekilde yaparsanız daha iyi oluyor. Sonra ayrı ayrı pişiriyorsunuz ben size düdüklüyü tavsiye ederim. Zira (özellikle kuru fasulye) çok geç pişiyor. Benim önceden pişmiş ve buzlukta bekleyen buğday ve nohutum vardı, onları kullandım.


Pişmiş bakliyatları bir araya getirip üzerini su ile tamamladıktan sonra kaynara çıkınca altını kısıyoruz ve 5-10 dk kadar daha birlikte kaynatıyorsunuz.


Sonra bunların üzerine dilediğiniz miktarda, kuru kayısı, kuru incir, kuru üzüm yıkayıp küçük küplere bölerek ilave ediyorsunuz (kuru incirle kuru kayısıyı 1 saat önceden ılık suda ıslı bırakın)


Ben kuru meyvelerle birlikte fındık ve çubuk tarçın da attım tencerenin içine. Bir de birkaç tane karanfili küçük bir cezvede az su ile kaynatım biraz da bu karanfil suyundan kattım. (eğer fındıklar kavrulmamışsa teflon bir tavada kendiniz kavurup temiz bir bez veya kağıt peçetenin içine alıp kabuklarını soyabilirsiniz)


Aşurenin kuru meyvelerle birlikte 10-15 dk kadar kaynaması yeterli geliyor.


Sonra şeker miktarını ayarlıyoruz. Burada dikkat edilecek şey şeker miktarı soğuyunca tadında bir azalma oluyor. Ben önce rengini çok koyultmayacak miktarda pekmez ekledim, sonra da şeker ilave edip tadını kontrol ettim.


Bu aşamaları yaparken su miktarını ayarlayabilirsiniz, azalma olursa kaynar su takviyesi yapabilirsiniz

Şekerle birlikte de 5-10 dk kaynadıktan sonra çorbanın kıvamı için nişasta eklememiz lazım. Ben 1 su bardağı buğday kullanarak yaptığım aşure için 1,5 yemek kaşığı buğday nişastası kullandım. Nişastayı az suda eritip aşureye katıyorsunuz. Bir 5 dk kadar daha ocakta tutup altını kapatıyorsunuz.

10 dk. dinlenen aşureleri kaselere paylaştırıp fıstık, susam, nar taneleri ile süsleyebilirsiniz.


İlk yapmanın acemiliği ile sanırım çok az yapmışım, sadece yemek tabağı ile bir komşuma bu aşureden verebildim. Bir de 3 kase kadarını ayırdım bugün kayınvalidemlere götüreceğiz. Geri kalandan da 2 kase çıktı. En kısa zamanda yeniden yapacağım inşallah. Pişmiş buğday ve nohut olduktan sonra bana çok zor gelmedi. Sadece pişene kadar başında bekleyip ha bire kontroller yapıp bişeyler eklemek gerekiyor :)

Hiç yorum yok :

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...