18 Kasım 2007 Pazar

Sumak Ekşisi



Beni takip edenler genelde yemeklerde ekşi olarak sumak ekşisi kullandığımı bilirler. Çünkü sumak ekşisi Gaziantep'de yemeklerde sıklıkla kullanılan lezzetli bir ekşi. Sanırım bunda acı kadar ekşiyi de sevmemizin rolü büyük ki yemeklerimizde ekşi sıkça kullanılan bir tat (
bulgurlu dolma, etli dolma, pirpirim aşı, kabaklama,doğrama,ekşili ufak köfte,mercimekli çorba daha önce verdiğim tarifler).

Hem size sumak ekşisini tanıtmak hem de yazdan yapılan bu güzel lezzet ile kış hazırlıkları etkinliğine katılmak için annemin yaptığı ekşinin tarifini vermek istedim.
Sumaklar annemlerin bağlarındaki ağaçlardan. Birkaç yıldır sumak ekşisini annem anneannemle birlikte yapıyor. Bu sene anneannem tam o sırada Eskişehir'de olduğu için annem tek başına yaptı. Bana da her sene mutlaka bir miktar veriyor. Ayrıntılı tarifini de ondan aldım.

Hazırlanması:

Sumaklar plastik bir leğene konup üzerine su dökülüyor. Biraz bekletilip başka bir leğene alınıp yeniden sumakların üzerine su dökülüyor. Bu şekilde sumağın ekşisi suya alınıyor. 2 su veya sumak çok ekşi ise 3 su ekşisi alınıyor. Bu suların üzerine az miktar un serpiştiriliyor ve bu şekilde bir gece bekletiliyor. Bir gece bekleyen suların tortuları dibe çöküyor. Dibe çöken toprtuları ayıtmak için dikkatlice sular küçük kaplara alınıyor. Yalnız kaplar alimünyum veya parlak yüzeyli
olmamalı yoksa sumak ekşisi onları deler. Plastik veya çinko kullanılmalı. Küçük kaplara alınan ekşi sular güneşe konuyor. Bir gün sonra tülbentten geçirilerek süzülüyor ve yeniden güneşe konuyor. Tülbentten geçirme işlemi ertesi gün yineleniyor. Daha sonra kıvam alana kadar güneşte bir kaç gün daha bekletiliyor. Artık ekşi haline geldikten sonra çelik bir tencerede ocağa alınıyor ve içine bir miktar limon tuzu eklenerek karıştırılıyor. Kaynamaya başlar başlamaz altı kapatılıp soğutuluyor ve plastik veya cam şişelerde muhafaza ediliyor.

Not: Limon tuzu kullanılmasa da olurmuş ama annem eğer kullanılmazsa hem ekşi tuza keser hem de konulan yemeğin rengini karartır dedi.

Bu etkinliğin bir ay önce olması belki bu sene için daha çok işimize yarayacaktı ama eminim gelecek sene için harika şeyler öğrenmiş olacağız. Tüm tarifler için Mahzun Prensesi ziyaret edebilirsiniz.

13 yorum :

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Bizler sumağı sadece baharatçılardan alınan toz haliyle biliyoruz. Sumak ekşini duymuştum ama hiç kullanmadık. Bilgilendirdiğiniz için teşekkürler. Zeytinyağlılarda görüşmek üzere sevgiler.

fusun dedi ki...

sumak ekşisini ilk defa duyuyorum. deneyeceğim muhakkak..

Naşide Dönmez dedi ki...

ben bayılıyorum böyle elde uğraş gerektiren şeylere.sayende yeni birşey daha öğrendim.ellerine sağlık annenin.sevgiler.naşide

Müge Hüner dedi ki...

Nailecim;
Ne kadar zahmetliymiş yapımı bu sumak ekşisinin, en iyisi bir haber uçurmalı yengelere, gönderin diye:))
Eşimin çok sevdiği bir slogan var;
"Antepliyiz, Acı da Tatlı da bizim işimiz"...
Sende bu sözü doğruluyorsun her yazında. Öperim canım.

BETUL dedi ki...

Limon tuzu konulmazsa eksi tuza keser, demis ya annen Naile, eksinin tuza kesmesi ne demek? Bu aralar eksilerle ugrasiyorum da.

Bu etkinligin en ozgun tarifi icin de annene tesekkurlerimizi ilet, oldu mu?
Senin de yazan ellerin dert gormesin :)

Adsız dedi ki...

Cok guzel gorunuyor bende yapmak isterim, fakat Sumak'in tazesininde resmini gorebilirmiyiz?
Selamlar..

Naile dedi ki...

Merhaba Aysel, evet dışarda toz halinde bulunabiliyormuş ben o şekilde de kullanıyorum aynı zamanda. Etkinlikte kolaylıklar dilerim şimdiden.

Füsun biraz zahmetli ama eğer uğraşmayı seviyorsan sumak bulduğunda denemen hoşuna gider

Naşideciğim ben de senin nekadar maharetli olduğunu biliyorum :)

Müge'ciğim bu tat kaçar mı elbette iste onların da kullandığını düşünüyorum.

Betül, tuza kesmesinden kastı ekşinin dibinde tortu gibi tuz birikmesi yani hani reçeller şekerlenir ya onun gibi düşünebiliriz sanırım. Ama tabi bu kısa vadede olmuyordur üzerinden zaman geçtikten sonra oluyordur. Tarifi beğenmene sevindim :)

Hale, sumak şuanda olmadığı için sana fotoğrafını çekip gönderemiyorum ama google.com.tr nin images kısmında yaptığım aramada bazı resimler buldum, en belirgin olanı bu:
http://www.drzewapolski.pl/Drzewa/Sumak/Octowiec/Sumak_octowiec_owoc_jesien.jpg

Diğer resimleri de görmek istersen eğer:
http://images.google.com.tr/images?hl=tr&q=sumak&btnG=G%C3%B6rsellerde+Ara&gbv=2

Melek* dedi ki...

canım siteni yeni gördüm çok güzel benim kaynım antepde oturuyor bir keresinde gitmiştik çarşısı falan çok güzeldi yemeklerinide yemiştim çok güzeldi ama antepe aitmiydi yemekler bilmiyorum urfada gezerken yemiştik çok hoşuma gider değişik ağız tadları görüşmek üzere

Adsız dedi ki...

Sumağın ekşisi çok etkiliidir. Dün Gaziantep Oğuzeli Tutluca köyünden bir kilo aldım. Kğ si 30 tl. Az tuz katıp sulandırıp (bir bardağa bir çaY Kaşığı) içiyorum. Lezzetli. Tabi bütün sebze yemeklerinde de lezzetli. İsteyenler ali-bulut@hotmail.com mail atabilirler

selocan dedi ki...

sevgili arkadaşım sumak ekşisi yöreye ait birşey sadece gaziantepe değil kahramanmaraştada yaygın bir şekilde kullanımı var çocukluğumuzda toplayıp kendimiz yapardık...

Turta Tadında Yaşamak dedi ki...

Merhaba,
Sonbaharda Antep gezimiz sırasında aldığımı sumak ekşisini nerelerde kullanabilirim diye araştırırken buldum blogunuzu.. Antep yemeklerine bayılmıştık, hatta gezi sırasında epey kilo aldık.. Sizin tariflerinizle umarım yakalayabilirim o lezzetleri..
Ellerinize sağlık :)

Adsız dedi ki...

bizim kahramanmaraşda herkes yapar bunu şu anda da annem yapıyor lütfen herşeyi antebe maletmeyin yunanların bizim değerlerimize sahip çıktığı gibi herşey antepden demeyin teşekkürler gülay

Naile dedi ki...

Gülay hanım acaba nasıl tanıtmışım bu sumak ekşisini ki böyle bir yorum aldım diye yazdığım şeyleri tekrar okudum ama sizin algıladığınız gibi bir ibare göremedim. Ben burada birşeyler tanıtırken tabii ki hepsini sadece Gaziantep'e mal etmiyorum. Gaziantep'de yapılır, şöyle yapılır diye bildiğim şeyleri paylaşıyorum. Kilis olsun, Urfa olsun, Maraş olsun tabii ki çok yakın birbirine benzer tariflerimiz var. Bu lezzetler hepimizin sonuçta.

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...